27.9.2013

Huovutetut tossut

Sekalainen kasa Novitan Huopasta ja Lampolaa sekä jotain muuta huopuvaa lankaa päätyi tossuiksi. Minulle itselleni, mökkitossuiksi.


Otin kerän ja jaoin sen kahtia, yksi nöttönen kumpaankin tossuun. Kun lanka oli loppu, aloitin seuraavan värin. Sen enempää suunnittelematta käytin värin kerrallaan loppuun. Jälkiviisaana on helppo todeta, että kantaosan harmaa on liian hallitseva ja olisi pitänyt jakaa ainakin kahteen raitaan, mutta näillä mennään.


Tein tossut Moda 8/2012 ohjeella numero 29. Lanka on eri kuin ohjeessa, siksi tossut olisivat voineet olla kokoa isommat. Puikkoina 8 mm, langankulutus 89 grammaa. Olen positiivisesti yllättynyt, miten tasaisesti eri värit ja eri valmistajien langat huopuivat.


Näillä tossuilla oli kiire valmistua. Edelliset kun olivat jo aika viileät...


Edelliset tossut olen ostanut valmiina. Hyvää napakkaa huopaa enkä vielä raaskinut heittää pois. Osaako joku sanoa, miten pystyisin paikkaamaan nuo reiälliset tossut? Voinko märkä- tai neulahuovuttaa niihin paikan vai mitä minun kannattaisi niille tehdä?

Hyvää viikonloppua Sinulle. Minä ainakin aion nauttia raikkaasta syysilmasta ja mukillisesta glögiä!

5 kommenttia:

  1. Vitsit miten ihanat! Mun on ehkä pakko tehdä tällaset omalle isälle joululahjaksi.

    VastaaPoista
  2. Kivat tossut! Juuri äsken mieheni kyseli että voisinko paikata tuollaiset huopaset.. Taidanpa kutoa uudet:)

    VastaaPoista
  3. Entäs jos niihin tossuihin ompelisi sellaiset tossunpohjat? Hienot on nuo raita tossut. Mun ei koskaan onnistu noin hyvin!

    VastaaPoista
  4. märkähuovutat lätyn. Sitten neulahuovutat kuivan kuidun kera sen paikalleen ja tarvittaessa vielä vahvistusta neulaamalla ja lopuksi vielä märkähuovutuksella pinta siistiksi.. niin minä tekin.. hienot on nuo neulotutkin... Itse tein tänä viikonloppuna huopatossut huovuttamalla alusta loppuun... hienot tuli :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistanne ja hyvistä ohjeista. Nyt tiedän, miten yritän saada tossut korjattua.

      Poista